مجموعه ها :
تفسیر موضوعی قرآنفقه قرآنی
آفریدگار و آفریده
ولایت و حکومت
اندیشه و تمدن
اسلام و ادیان الهی
احکام و معرفت اعمال
اخلاق اسلامی در قرآن
عنوان ها :
استجابت دعاراه گمراهان
صراط مستقیم از عبودیت تا ربوبیت
مشورت از دیدگاه قرآن
تنها تو را می پرستیم
تمسخر و عیب جویی از دیدگاه قرآن
بندگان خدای رحمان
اخلاق اسلامی در قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |وَعِبَادُ الرَّحْمَـٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ﴿فرقان: ٦٣﴾ و بندگان خداي رحمان كسانياند كه روي زمين به فروتني و آرامي گام بر ميدارند؛ و چون نادانان با ايشان همسخن شوند (به آنان) سلامي گويند (كه خدا شما را از ناداني برهاند و سالم بدارد). وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ(بقره -186) در اين آيه هفت بار ضمير متكلم ربانى تكرار شده است تا هفت پرده بين بنده و پروردگارش برداشته شود، و خداى منان اينجا براى شرف بخشى به انسان به جاى كلماتى چون «ناس»، «عبادى» را به كار برده است. " اذا دعان" بعد از" دعوة الداع" بدين منظور است كه اگر درخواست دعا كننده از روى حقيقت باشد، خدا كه نزديكتر از وى به اوست، درخواستش را در صورت مصلحت اجابت خواهد كرد، اصولًا درخواست در زمينهاى است كه موردش طبق مصلحت و شايسته انسان بوده، و از توان او نيز خارج باشد، و چارهاى هم جز درخواست از خدا برايش باقى نمانده، اگر شخص با تمام شرايط مصلحت و شايستگى، به نظر خودش و ناتوانايىاش، با كمال اخلاص دعا كرد، استجابت دعاى او در گرو اراده الهى است، زيرا به طور كلى اگر دعا شايستگى داشته بالاخره مستجاب مىشود، و اجابت آن هم بعد از مرگ بسى بهتر از دنياست، زيراپس از مرگ امكانى به جز اراده الهى وجود ندارد، و صبر بر عدم اجابت هم بىمعناست، ولى در دنيا بر عدم اجابت آن مىتوان صبر كرد و يا با فعاليتى ديگر احياناً آن را به دست آورد. " فليستجيبوا لى" اشاره به ثمرههاى دعاى حقيقى دارد كه: فرمانم را در انجام عبادت من امتثال و به اين عهد وفا كنيد (2: 40) و فرمانم را در درخواست و طلبِ از من و خواندن من اجابت كنيد (40: 60). بخشی از تفسیر ترجمان فرقان صاحب الفرقان آیت الله العظمی صادقی تهرانی
استجابت دعا
اخلاق اسلامی در قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |اگر درخواست دعا كننده از روى حقيقت باشد، خدا كه نزديكتر از وى به اوست، درخواستش را در صورت مصلحت اجابت خواهد كرد، اصولًا درخواست در زمينهاى است كه موردش طبق مصلحت و شايسته انسان بوده، و از توان او نيز خارج باشد، و چارهاى هم جز درخواست از خدا برايش باقى نمانده، اگر شخص با تمام شرايط مصلحت و شايستگى، به نظر خودش و ناتوانايىاش، با كمال اخلاص دعا كرد، استجابت دعاى او در گرو اراده الهى است،
راه گمراهان
اخلاق اسلامی در قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |ضالين كسانى هستند كه در پيروى صراط مستقيم خدايى قاصر يا مقصرند، لكن قصور يا تقصيرشان خالى از عناد بوده، و در گمراهى خود حيرانند، و نمىدانند در چه راهى قدم گذارند، لذا احتمال هدايتشان بيشتر است. " مغضوب عليهم" اختصاص به يهوديان یا نصرانیان ندارد، زيرا تمامى آنان با صراط مستقيم حق معاند نيستند،
صراط مستقیم از عبودیت تا ربوبیت
اخلاق اسلامی در قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |بخششها بر پايه شايستگىهاست. به عبارت ديگر از نقطه عبوديت و بندگى تا نقطه ربوبيت و پروردگارى يك راه راست مستقيم و بىانحراف است، كه آفريدگان طالب هدايت با توجه به ميزان علم و تقوايشان در اين راه واحد تكامل داشته در حركتند، ديگرانى كه در اين راه نباشند دو دستهاند.
مشورت از دیدگاه قرآن
اخلاق اسلامی در قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |میان علم و تقوای مشورت كنندگان به ويژه در مشورتهاى عام البلوى و گسترده، جايگاه تقوا برتر و رفيعتر از جايگاه علم است. بنابراين، اگر همه شور كنندگان، عالم و با تقوا باشند، عالم متقىتر برتر از عالم داراى تقواى كمتر است، حتى اگر علم عالم با تقواتر كمتر از علم عالم ديگری باشد كه تقوايش كمتر است. چنان كه در باب اجتهاد و تقليد مفصلًا بحث كرديم.
تنها تو را می پرستیم
اخلاق اسلامی در قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |در هستى دو معبود وجود دارد؛ يكى معبود راستين، و ديگرى معبود دروغين است، آرى بندگى و پرستش ذليلانه و فروتن گونه در برابر خواران و زبونان - همچون آنان كه غير خدا را مىپرستند - خوارى و ستم و تعدى به كرامت انسان است، پرستش غير خدا تنها از پرستش هواى نفس سرچشمه مىگيرد:"و لاتتبع الهوى فيضلك عن سبيل اللَّه" و هواى نفس را پيروى مكن كه تو را از راه خدا گمراه مىسازد.