مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۷/۱/۲۵ ۱۶:۳۰:۰۰ | گزیده ای از تفسیر موضوعی الفرقان |

در آخرین آیه سوره مبارکه فتح: 
«اعوذ بالله من الشیطان الرحیم» 
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ» 
با او، 
با او یعنی در سلک او، دنبال او، 
چون آن نقطه اصلیه و نقطه مرکزیه است 
و نقطه اولای دعوت الی الله است. 
«وَ الَّذينَ مَعَهُ» 
با او، 
نه با او در حسب او، در نسب او، در لغت او، در وطن او، در شهر او، در شکل او، در رنگ او، 
نه! 
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» 
خداوند متعال وقتی محمد نازنین (ص) را معرفی می‌کند، 
نمی‌گوید ابن عبدالله، عبدالله کیست؟ 
عبدالله نوکر پیغمبر است، 
عبدالله در مقابل پیغمبر چیزی نیست. 
اگر هاشم جد پیغمبر است، سیادت از پیغمبر است برای هاشم، 
نه اینکه از هاشم است برای پیغمبر. 
محور اوست. 
محور کل کائنات مخلوقه محمد بن عبدالله (ص) است. 
و لذا معرفی می‌کند محمد الامی نیست، 
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» 
محمد المکی نیست، 
محمد المدنی نیست، 
ابن عبدالله نیست، ابن هاشم نیست. 
این‌ها چیست؟ 
این ماها هستیم که باید به خودمان اضافه کنیم تا چیزی بشویم. 
آیت‌الله‌العظمی، بالا و بالاتر. 
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» 
این رسالت الهیه که آخرین و بالاترین و مهم‌ترین و معصوم‌ترین رسالات ربانیه است 
که حتی از برای مرسلٌ الیهم عادی نیست، 
حتی نسبت به کل رسل، رسول است.

گزیده ای از تفسیر موضوعی الفرقان
آیت الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی

لینک فایل صوتی


طهارت مطهّرون

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

هیچ‌کس نمی‌تواند خودش را بطور استقلالی تطهیر کند. مگر این‌که در آن درجه‌ای که خویشتنِ خویش را تطهیر می‌کند خدا هم به او استقامت بدهد، کمک کند و او را تطهیر کند، بنابراین مطهرّون هر دو بُعد را شامل است. یعنی خدا کسی را بدون مقدمه تطهیر نمی‌کند حتی معصومین را هم بدون مقدمه تطهیر نمی‌کند. پس مقدمه‌ی طهارت، خودی است و موخّره‌ی طهارت، ربّانی است

ادامه مطلب »


معراج از دیدگاه قرآن

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اين همان رؤيت ربانى محمدى(ص) است كه مورد مطالبه موسى بود، و در پاسخش موسى دچار بيهوشى فراتر از مرگ گرديد، كه تا موسى موسى است چنان رؤيتى برايش محال است، مگر آنكه بيهوش شود كه در بيهوشى هم هيچگونه ديدى ندارد، چنان كه كوه طور هم در عين مكانت وحى توراتيش تحمل قدرت و فشارى فوق قدرتش نداشت، و همچون جبل موسوى واژگون گرديد.

ادامه مطلب »


خلود جهنمیان

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

خلود ابدى به معناى بى‏نهايت بودن - بر خلاف آنچه گمان مى‏شود - با موازين قرآن و عقل و با عدل الهى كلًا منافات دارد، زيرا برابرى جزا با گناه مقتضاى عدالت است و در آياتى مانند « انما تجزون ماكنتم تعلمون » انما حصر است؛ (تنها نسبت به آنچه انجام داده‏ايد جز داده مى‏شويد). حتى بر حسب آياتى عذاب گناه‏كاران به طور كلى كمتر از استحقاق آنان مى‏باشد (7: 156)

ادامه مطلب »


تناسل آدمیان و برتری نژادی

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

تمامى نسلهاى فعلى انسانى در عرض زمين و طول زمان، تنها منتهى به یک مرد و یک زن است و بس، و ديگر نفرى و يا نفرات ديگرى هرگز در كار نيستند، و چنانكه آيه (4: 1) هم اين حقيقت را ثابت مى‏كند، كه بر خلاف رواياتى چند در تناسل دوم، حوريّه و يا جنّيه‏اى در كار نيست

ادامه مطلب »


تحریف قرآن !؟

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

تحریف از حرف است ، حرف جانب کلام است ؛ یعنی قرآن را به جانبی غیر از جانب قرآنی‌اش انداختن. و این دارای پنج مرحله است: یکی مرحلۀ تحریف معنوی ؛ که قرآن را برخلاف نص و یا ظاهرش معنا کردن و تحمیل بر قرآن نمودن ؛ که هم کفّار و هم مسلمان‌ها این گونه تحریف معنوی را نسبت به قرآن انجام می‌دهند.

ادامه مطلب »