اکمال دین

ولایت و حکومت | ۱۳۹۵/۶/۲۴ ۱۶:۳۰:۰۰ |

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي ... 
امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و این اسلام را برای شما (به عنوان) طاعتی (شایسته و بایسته و پیوسته) پسندیدم‌؛ پس هرکس (در این جریان و مانند آن) دچار تنگی و تنگنایی شود، بی‌آنکه به گناهی متمایل باشد، (اگر آنچه را منع شده است انجام دهد) خدا همواره پوشندة رحمتگر بر ویژگان است.

" اليوم اكملت لكم دينكم" كه پيش از آن بعنوان مقدمه" اليوم يئس الذين كفروا من دينكم" آمده، و آيا اين روز چه روزى است، آيا روز آغاز اسلام است و حال آنكه سوره مائده آخرين پيام وحى قرآنى است، يا روز پايان يافتن احكام اسلام است، و حال آنكه احكامى ديگر همچنان در اين سوره آمده، از جمله وضوكه براى اولين بار در اين سوره به آن تصريح شده، وانگهى يأس كفار از فروريختن بنياد اسلامى نه در گرو اصول اسلامى است و نه فروع آن، زيرا بالاخره بيان رسالتى و وحيانى اين اصول و فروع تنها در انحصار زمان حيات رسول اللَّه صلى الله عليه و آله است كه اگر اين رسالت استمرارى نداشته باشد، خود به خود واژگون مى گردد، پس اين يأس در ارتباط خاتمه يافتن آن احكام اصلى (توحيد، نبوت و معاد) و اين فرعى (: بايدها و نبايدهاى اسلام،) هرگز نيست، بلكه بايستى جريان ديگرى در كار باشد كه نگهبان همه اسلام است پس از فوت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله تا اينكه با مرگ حضرتش اسلام نميرد، و با رفتنش اسلام هرگز از بين نرود، و اين جز خلافت معصومه بنيادين و ماندنى از رسول اللَّه صلى الله عليه و آله نيست، كه از حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام آغاز مى شود و با حضرت ولى امر عليه السلام پايان مى پذيرد، و در اين پايان هم چنانكه در آيات مربوطه بحث خواهد شد- با رجعت عموم پيامبران الهى تمام مكلفان تا پايان زمان تكليف و قيامت كبرى آشكار مى گردد، و اينجاست كه" يئس الذين كفروا من دينكم" و همين جاست كه" اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام ديناً" اين چهار جريان هرگز ربطى به زيان كفار و به سود اسلام ندارد، مگر با اين جريان آخرين كه استمرار رسالت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله است در ميان خلفاى معصومش عليهم السلام، چه حقشان غصب گردد، و چه بر مبناى حق بگونه اى جهانى مانند حضرت مهدى (عج) قيام كنند، كه در هر صورت با پيوند سه معصوم (قرآن و رسول و خلفاى رسول)، اسلام تا پايان زمان تكليف همچنان پايدار و استوار است، كه جويندگان اين شريعت آخرين بتوانند به اسلام حقيقى دست يابند. در سوره كوثر بر خلاف گمان اين كفار- كه با فوت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله بدون پسرى كه دعوتش را استمرار دهد، اسلام خواهد مُرد- با" انا اعطيناك الكوثر" كثرتهاى رحمتهاى شايسته الهيه را نسبت به آن حضرت مستدام دانسته، كه با نداشتن پسر اين خلافت معصوم رسالت همچنان به وسيله دخترش پديدار و پايدار خواهد بود. در روايات متواتر اسلامى- اعم از شيعه و سنى هم اين جريان ثابت است، كه اين جملات چهارگانه به اضافه آيه تبليغ" يا ايها الرسول بلّغ ما انزل اليك من ربك" در روز غدير خم نازل گرديده، كه در جمع بنياد مستمر خلافت شايسته اين رسالت همچنان عهده دار حفاظت كتاب و سنت اسلام در تبيين كل حقايق اسلامى است، و در اين زمينه آياتى ديگر نيز هست كه خواهد آمد. اينجا" فمن اضطرّ فى مخمصةٍ" اضطرار ناخود آگاه و و ناخواه را در جريانهاى جانكاه و بدون قصد گناه مستثنى كرده، چه در خوردن اضطرارى و غير عمدى محرمات ياد شده، و چه- مهمتر و بالاتر- عدم قيام براى حفظ اين خلافت معصومه، كه مخمصه تنها مخمصه شكمى نيست، بلكه مهمتر مخمصه ها و گرفتاريهاى ديگر است، كه در هر صورت هر مخمصه اى ناخود آگاه حاصل گردد، حتى كلمه شرك يا الحاد را در ظاهر حلال شمرده، تا چه رسد قضيه رسالت و يا خلافت رسالت را. اينجا آن مؤمنان حقيقى را كه در زمينه غصب خلافت امير المؤمنين عليه السلام نتوانسته اند آنگونه كه شايسته و بايسته است قيام كنند معذور دانسته، ليكن اصل اين قيام در زمينه هاى مناسب بر اهلش واجب است، چنانكه قيام كل اسلامى و كل قيام اسلامى بر مبناى حفاظت و صيانت ثقل اكبر: قرآن بوده، به پيروش بر اهل حق براى صيانت ثقل اصغر واجب است، كه انجام دهنده معصوم ثقل اكبرند.

تفسیر ترجمان فرقان - سوره مائده - آیه 3
آیت الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی


ولایت

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

مسلمان بایستی همیشه دنباله رو اصلاح خویش و خود سازی باشد. و نیز بایستی دنباله روی اصلاح دیگران باشد که ولایت به مفهوم وسیعش دو بعدی خواهد بود مگر برای دیوانگان وصفیان که صلاح کار خودشان را نمی دانند. در مورد اینان ولایت فاعلی نسبت به آن‌ها تنها در بعد دوم است و دیگری بایست عهده دار سازندگی آن‌ها باشد و در اطفال چه یتیمان و چه غیر یتیمان که اصلاحشان در هر دو بعد ناقص و نیازمندند به نظارت ولی است. بنابراین ولایت دارای زوایا و ابعاد گوناگون است

ادامه مطلب »


ولایت و رهبری شورایی

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

ولایت رهبری تقلیدی و سیاسی در زمان غیبت در اختصاص شوری است وآن هم چون صددرصد مصون از خطا نیست نه ولایت مطلقه است و نه اولویتی که رسول و ائمه بر مؤمنان داشته‌اند؛ بلکه ولایتی است اضطراری در زمان غیبت که احیاناً قابل عزل ونقض بوده. گرچه مادامی که دلیلی قاطع بر خطای شورای رهبری نباشد لازم الاطاعه است.

ادامه مطلب »


ولایت رسول

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

ولایت رسول در انحصار ابلاغ شرع الهی است اعم از فردی و اجتماعی، احکامی و سیاسی. چون رسول هم مرجع احکامی و هم سیاسی است؛ بنابراین رسالتش شامل هر دو و در انحصار وحی است. وحی رسول در رهبری به همه ابعادش معصوم و بدون خطا است ولی برای فقیهان غیر معصوم در یک بعدش که قرآن است معصوم و در بعد سنت و حاکمیت سیاسی غیر معصوم است بلکه در استفاده از کتاب هم آن گونه صددرصد معصوم نیست گرچه کتاب در بعد اصلی اش معصوم ولی از نظر اجتهاد احیاناً مورد خطای مجتهدان است ولی سنت و حاکمیت سیاسی در اصل و فرعش جایز الخطا است که شورای با شرایط اصلی اسلامیش در دو بعد رهبری، حاکمیت غیر معصوم را نزدیک به حاکمیت معصوم می‌کند. و اصولاً این خود تفره‌ای است نابجا که از حاکمیت معصوم به حاکمیت فرع انتقال یابیم با آن که حاکمیت شورا هم تقویت آراء این افراد صلاحیت دا است و هم ثابت تر و هم مورد اعتقاد بیشتر است و هم از خطا و استدلال دور تر است

ادامه مطلب »


کوثر

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

كوثر که علم، معرفت، عصمت علياى رسالت، قرآن و ساير امتيازات معنوى ويژه حضرتش را در بر دارد، در تمامى آنها گوى سبقت را بر همگان درعرض زمين و طول زمان ربوده است.از نظر فرزندش حضرت صديقه كوثر (عليهما السلام) است كه هم خود كوثر است و هم شوهر و فرزندان معصومش كوثرند.از نظر داماد على (عليه السلام) است كه وزير، برادر و خود حضرتش مى باشد، و در جمع از نظر تمامى كمالات شايسته سرآمد همگان است.

ادامه مطلب »


ظهور دولت مهدی

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

ظهور و انقلاب و تشكیل قواى دولت مهدى‏ (عج) یک اتفاق شگفت‏انگیز است. اصحابش از اكناف جهان در چشم بر هم زدنى به گِردش فراهم آیند. نداى او را طوایف بشریّت به لغات گوناگون خود بشنوند. طلوعش همچون طلوع خورشید براى هر بیننده‏اى هویدا و قابل هیچ گونه تردیدى نیست.

ادامه مطلب »