قرآن خاتم کتب آسمانی

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

قرآن مجید در چند آیه، خود را خاتم كتب آسمانى معرفى كرده و نزول كتاب آسمانى را پس از خود رد می‌کند:

وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم‏.  انعام:15

 اى پیامبر! كلمات و آیات پروردگارت كه راهنماى راستى و عدالتست (با نزول قرآن) پایان یافت، هیچ قدرت و شخصیتى توانائى و یاراى آن ندارد كه آیات قرآن را تبدیل به آیاتى دگر كند، و یا كتابى بیاورد كه جایگزین قرآن شود، و خدا شنوا و دانا است.

عبارت "و تمّت كلمة ربّك صدقاً و عدلاً"، آیات صدق و عدلِ آسمانى را كه راهنماى راستى و عدالت است با نزول قرآن پایان یافته معرفى كرد. در نتیجه آنچه را كه پس از قرآن به نام كتاب آسمانى خوانده شود كذب و ظلم خوانده است. عبارت "و هو السّمیع و العلیم" اشاره به این است كه پروردگار، یاوه‏گوئی‌ها و گزافگویی‌های مدعیان كتابِ آسمانى پس از قرآن را مى‏شنود و به انحراف و عجز آنان آگاه است.

قرآن در جایی دیگر می‌فرماید:

اتْلُ ما أُوحِی إِلَیكَ مِنْ كِتابِ رَبِّكَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ لَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً.  کهف:27

آنچه از آیات كتاب پروردگار بر تو (اى پیامبر) وحى شده براى جهانیان بخوان، هرگز احدى آنها را تبدیل نتواند كرد، و تا انقراض جهان بجز قرآن پناهگاهى براى ره گم كردگان نتوانى یافت.

آیه فوق با لفظ "لن" كه در زبان عربی براى نفى ابدى استعمال مى‏شود ابدیت قرآن را اثبات می‌کند و آن را تا انقراض بشریت به طور انحصار، هادى و پناه ره گم كردگان معرفى نموده است. به علاوه در سوره فصّلت، سخن از حاكمیت و غلبه كلّى قرآن بر عموم كتب پیامبران است:

إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا بِالذِّكْرِ لَمَّا جاءَهُمْ وَ إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِیزٌ (41) لا یأْتِیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِیلٌ مِنْ حَكِیمٍ حَمِیدٍ (42).  فصلت:41-42

آنانكه ذكر الهى (قرآن) را به هنگام نزول آن انكار نمودند )در گمراهى آشكارند( در صورتى كه این كتاب مجید آسمانى داراى حاكمیت و غلبه مطلقه بر عموم كتب آسمانى است، آنچه بخواهد قرآن را باطل و قوانین محكمه‏ى آن را از حكومت بر كنار سازد، نه پیش از او آمده و پس از آن هم تا ابد نخواهد آمد، این كتاب فرستاده پروردگارى است كه آنچه فرموده، محكم و از روى حكمت و مصلحت ابدى فرموده و این موهبت بزرگ مورد ستایش عموم خردمندان است.

در سوره نحل، قرآن با تبیان كل شى‏ء بودن توصیف شده:

نَزَّلْنا عَلَیكَ الْكِتابَ تِبْیاناً لِكُلِّ شَی‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمِین‏.  نحل:89

 ما این كتاب را بر تو فرستادیم با این موقعیت كه كلیه‏ى راههاى سعادت و تمامى نیازمندیهاى بشریت را بیان و جبران كند، و براى آنانكه در برابر حق سر تسلیم فرود مى‏آورند. هدایت و رحمت و بشارت به نعمتهاى ابدى باشد.

و با عبارت دیگر:

ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ مِنْ شَی‏ء. انعام:38

هیچگونه كوتاهى و نقصان در قرآن وجود ندارد.

و نیز:

وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی كِتابٍ مُبِین‏.  انعام: 59

آنچه شاید و باید در این كتاب كه روشن كننده حقایق است بیان شده.

حضرت مولى الموحدین امیرالمؤمنین‏علیه السلام نیز با اشاره به خاتمیت قرآن می‌فرماید:

كِتَابُ اللَّهِ بَینَ أَظْهُرِكُمْ نَاطِقٌ لَا یعْیا لِسَانُهُ وَ بَیتٌ لَا تُهْدَمُ أَرْكَانُهُ وَ عِزٌّ لَا تُهْزَمُ أَعْوَانُهُ. نهج‏البلاغه:خطبه 133

 كتاب خدا در برابر شما است، این كتاب گوینده‌ای است كه هیچگاه از تكلم باز نمى‏ایستد (تا انقراض جهان رهبر آدمیان است) و خانه‌ای است كه پایه‏هایش ویران ناشدنى است و عزت و عظمتى است (براى انسانیت) و غلبه و سیطره‌ای است بر عموم كتب كه هیچگاه یارانش مغلوب و منكوب نمى‏گردند.

و نیز:

وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَیسَ عَلَى أَحَدٍ بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَةٍ وَ لَا لِأَحَدٍ قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنًى. نهج البلاغه:خطبه 176

 این بدانید كه پس از تابش انوار هدایت قرآن هرگز هیچکس به كتاب و قانوان دیگرى نیاز ندارد و به جز قرآن قانون دیگرى نیست كه نیازمندیهاى دینى و روحانى را رفع كند.

و نیز:

بِكِتَابِ اللَّهِ فَإِنَّهُ الْحَبْلُ الْمَتِینُ وَ النُّورُ الْمُبِینُ وَ ... لَا یعْوَجُّ فَیقَامَ وَ لَا یزِیغُ فَیسْتَعْتَب. نهج البلاغه:خطبه 156

 بر شما باد كه فقط به كتاب اللّه (قرآن) تمسّك جوئید كه پیوندی است متین و ناگسستنى میان خدا و بندگان. نوری است كه حقایق را آشكار می‌كند، كجى در آن نیست تا نیازى به تصحیح داشته باشد. انحرافى در آن راه ندارد تا مورد عتاب و سرزنش قرار گیرد (مانند كتب منسوخه و مجعوله).

 والسلام علی عباد الله الصالحین

برداشتی از کتاب بشارات عهدین

خادم القرآن آیت الله العظمی دکتر محمّد صادقی تهرانی


محمّد خاتم پیامبران الهی

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اصولًا وحى احكام ربانى داراى سه بُعد است: نخست نُبُوئَت، سپس رسالت و در آخر كار نبوّت كه خود رفعتى است در مقام رسالت، مانند كل مجتهدان كه همگان در اصل اجتهاد برابرند، ولكن مراجع تقليدشان در بُعد اجتهاد از ديگران برترند، نبى‏ء كسى است كه خبر وحى به او مى‏رسد، و داراى رسالت نسبت به ديگران نيست مانند لقمان،

ادامه مطلب »


اسلام خاتم ادیان الهی

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اسلام همان آیینى است كه پروردگار بزرگ آن را در میان ادیان برگزیده و قوانین آن را به اندازه‏اى استوار فرموده كه دستاویز آن پایان ناپذیر و حلقه‏اش گسستنى نیست. اساس و بنیادش انهدام نمى‏پذیرد و اركانش زایل و نابود نمى‏گردد. درختش هرگز از ریشه بیرون نیاید [این چنین] مدتش نیز هیچ وقت پایان نمی‌پذیرید

ادامه مطلب »


فلسفه تعدد ادیان و شرایع و تجدید نبوتها

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اصولاً دین خدا واحد، و شرایع آن متعدد است؛ دین همان طاعت از خداست، لیکن پنج شریعت که نشأت گرفته از دین می باشند گرچه در اصول مبانی عقیدتی و اخلاقی یکسانند، ولی در چهره و زمان حاکمیت دین ویژه، فرقهایی با هم دارند. و این تفاوتها از نظر زمینه فکری و کشش عقلانی نبوده، بلکه این خود آزمایشی نسبت به مکلفان بوده است

ادامه مطلب »


قرآن و رفع بدعت تثلیث

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

قرآن مقدس كه مهیمن و حافظ كتب آسمانى است، این بدعت زشت را از بنیان كنده و با صراحت لهجه اعتقاد به تثلیث را كفر و زندقه می‌داند:

لَقَدْ كَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَة.

کسانی که (به تثلیث قایل شده و) گفتند: «خدا سومین (شخص از) سه (شخص یا سه اقنوم) است‌» بی‌شک و بی‌چون کافر شدند. (مائده:73)

ادامه مطلب »


بدعت تثلیث، تهمت به مسیح (ع)

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

یكى از عقاید سخیف مسیحیان كه به اعتراف خودشان نامفهوم و نامعقول است، موضوع تئلیث است كه مى‏توان گفت از نظر انحراف و مخالفت صریح با عقل، از كلیه پندارهاى نادرست در پیرامون خداشناسى سخیف‌تر است.

ادامه مطلب »