قرآن و رفع بدعت تثلیث

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

قرآن مقدس كه مهیمن و حافظ كتب آسمانى است، این بدعت زشت را از بنیان كنده و با صراحت لهجه اعتقاد به تثلیث را كفر و زندقه می‌داند:

لَقَدْ كَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَة.

کسانی که (به تثلیث قایل شده و) گفتند: «خدا سومین (شخص از) سه (شخص یا سه اقنوم) است‌» بی‌شک و بی‌چون کافر شدند. (مائده:73)

راجع به اعتراف مسیح )ع) به بندگى خود، و تكذیب اتهام الوهیت فرماید:

لَّن يَسْتَنكِفَ الْمَسِيحُ أَن يَكُونَ عَبْدًا لِّلَّـهِ ...

مسیح هرگز از اینكه بنده و آفریده خدا باشد خوددارى نمی کند. (نساء:172)

و نیز فرماید:

مَا الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّیقَة.

مسیح پسر مریم جز پیامبری نیست که پیش از او (نیز) پیامبرانی گذشتند و مادرش زنی بسیار راست بود. (مائده:75)

اضافه بر آنچه در ذیل عنوان صلیب راجع به تبرّى مسیح از اتهام الوهیت گذشت، در انجیل برنابا فصل 53 آیه 36 - 34 پس از بیان احوال قیامت آمده‌است:

(34) و چون یسوع این بفرمود روى خود را طپانچه زد به دستهاى خود (35) آنگاه سر خود را بر زمین زد و چون سر خویش برداشت فرمود: ملعون باد هر كسى كه درج كند در گفته‏هاى من این را كه من پسر خدایم (36) پس بیفتادند شاگردان هنگام این سخنان مثل مردگان.

و در فصل 70 انجیل برنابا مسیح (ع) پطرس حوارى را به این عقیده سخیف تهدید می‌کند:

(4) یسوع فرمود سخن شما درباره من چیست (5) پطرس جواب داد: به درستى كه تو مسیح پسر خدائى (6) پس آن وقت به خشم آمد و به خشم او را نهیب كرده فرمود: برو و دور شو از من زیرا كه توئى شیطان و مى‏خواهى به من بدى كنى.

در متّى باب 23:16 آمده‌است:

اما عیسى (ع) برگشت پطرس را گفت: دور شو از من اى شیطان كه باعث لغزش من مى‏باشى.

در فصل 93 برنابا است که:

(14) پس یسوع چون كثرت جمعیت را كه زمین را به مردم پوشانیده بود دید، متحیر شد (15) و به شاگردان خود فرمود: شاید شیطان در یهودیه فتنه بر پا كرده (16) خدا دور كند از شیطان تسلطى را كه او را است بر خطاكاران (17) و چون این بفرمود مردم نزدیك شده بودند (18) پس همین كه او را شناختند بنا كردند به فریاد زدن: مرحبا به تو اى خداى ما و بنا كردند به سجده نمودن به او چنانچه به خدا سجده مى‏كنند (19) پس یسوع آهى كشیده فرمود: از من دور شوید اى دیوانگان زیرا كه من مى‏ترسم از اینكه زمین دهن باز كند و مرا با شما براى كلام ممقوت شما فرو ببرد (20) از این رو مردم ترسیدند و مشغول گریه شدند.

همینطور در فصل 93:

(1) آنوقت یسوع دست بلند نموده اشاره به سكوت فرمود (2) و فرمود به درستى كه هر آینه شما گمراه شدید گمراهى بزرگى اى بنى‏اسرائیلیان، چه شما مرا خداى خود خواندید و حال آنكه من انسانى هستم (3) و همانا مى‏ترسم كه از این رو خدا به شهر مقدس و باى سختى فرود آورده آن را تسلیم كند براى بندگى نمودن به اَجانب )غربا( (4) بر شیطانى كه شما را به این اغواء نمود هزار لعنت باد (5) و چون یسوع این بفرمود به هر دو دست خود لطمه بر روى خود زد (6) پس در عقب آن گریه سختى به ظهور رسید به اندازه‏اى كه كسى نشنید آنچه را یسوع فرمود (7) پس از این جهت مرتبه دیگر دست خود را بلند كرده اشارت به سكوت فرمود (8) چون گریه مردم آرام گرفت بار دیگر به سخن در آمده فرمود (9) گواهى مى‏دهم روبروى آسمان و هر چه را بر زمین است گواه مى‏گیرم كه از هر چه شما گفته‏اید من بیزارم (10) زیرا كه من انسانى هستم زائیده شده از زنى كه فناپذیر و از جنس بشر است و در معرض حكم خدا است و مبتلا برنج خور و خواب و سرما و گرما است مثل سایر بشر (11) از این رو وقتى كه روز خدا براى جزا دادن بیاید، سخن من مثل شمشیرى خواهد بود كه مى‏شكافد هر كه را كه اعتقاد بورزد كه من بالاتر از انسان هستم.

انجیل برنابا به جرم كشف این فریب و انكار شدید صلیب و تثلیث و سایر بدعتهاى پولس و خرافات دیگر ، مورد طعن پیروان پولس قرار گرفته‌است. از جمله آنان پاپ جلاسیوس اول است كه برحسب دائرة المعارف انگلیسى چاپ 13 ص 180 ، وى در سال 496 میلادى یعنى 118 سال پیش از بعثت پیامبر اسلام فرمانى مبنى بر نهى از مطالعه انجیل برنابا صادر كرد.

والسلام علی عباد الله الصالحین

برداشتی از کتاب بشارات عهدین

خادم القرآن آیت الله العظمی دکتر محمّد صادقی تهرانی


محمّد خاتم پیامبران الهی

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اصولًا وحى احكام ربانى داراى سه بُعد است: نخست نُبُوئَت، سپس رسالت و در آخر كار نبوّت كه خود رفعتى است در مقام رسالت، مانند كل مجتهدان كه همگان در اصل اجتهاد برابرند، ولكن مراجع تقليدشان در بُعد اجتهاد از ديگران برترند، نبى‏ء كسى است كه خبر وحى به او مى‏رسد، و داراى رسالت نسبت به ديگران نيست مانند لقمان،

ادامه مطلب »


قرآن خاتم کتب آسمانی

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اى پیامبر! كلمات و آیات پروردگارت كه راهنماى راستى و عدالتست (با نزول قرآن) پایان یافت، هیچ قدرت و شخصیتى توانائى و یاراى آن ندارد كه آیات قرآن را تبدیل به آیاتى دگر كند، و یا كتابى بیاورد كه جایگزین قرآن شود، و خدا شنوا و دانا است.

ادامه مطلب »


اسلام خاتم ادیان الهی

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اسلام همان آیینى است كه پروردگار بزرگ آن را در میان ادیان برگزیده و قوانین آن را به اندازه‏اى استوار فرموده كه دستاویز آن پایان ناپذیر و حلقه‏اش گسستنى نیست. اساس و بنیادش انهدام نمى‏پذیرد و اركانش زایل و نابود نمى‏گردد. درختش هرگز از ریشه بیرون نیاید [این چنین] مدتش نیز هیچ وقت پایان نمی‌پذیرید

ادامه مطلب »


فلسفه تعدد ادیان و شرایع و تجدید نبوتها

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اصولاً دین خدا واحد، و شرایع آن متعدد است؛ دین همان طاعت از خداست، لیکن پنج شریعت که نشأت گرفته از دین می باشند گرچه در اصول مبانی عقیدتی و اخلاقی یکسانند، ولی در چهره و زمان حاکمیت دین ویژه، فرقهایی با هم دارند. و این تفاوتها از نظر زمینه فکری و کشش عقلانی نبوده، بلکه این خود آزمایشی نسبت به مکلفان بوده است

ادامه مطلب »


بدعت تثلیث، تهمت به مسیح (ع)

اسلام و ادیان الهی | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

یكى از عقاید سخیف مسیحیان كه به اعتراف خودشان نامفهوم و نامعقول است، موضوع تئلیث است كه مى‏توان گفت از نظر انحراف و مخالفت صریح با عقل، از كلیه پندارهاى نادرست در پیرامون خداشناسى سخیف‌تر است.

ادامه مطلب »