ولایت

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

واژه ولایت با فتح واو ظاهراً به معنی نصرت و یاری است و تنها در دو جای قرآن آمده: هُنَالِکَ الْوَلَـیَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَیْرٌ ثَوَابًا وَ خَیْرٌ عُقْبًا1 «وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ وَلَمْ یُهَاجِرُواْ مَا لَکُم مِّن وَلَـیَتِهِم مِّن شَیْء حَتَّی یُهَاجِرُواْ»2ولی واژه ولایت که اصلاً در قرآن نیامده ظاهرا اعم است از یاری و محبت و دنبال کار کسی بودن (ولی اعم است از هر دوی وَلایت و وِلایت و دور نیست که ریشه هر سه معنی در «ولی» دنباله‌ای و پی گیری باشد که در باطنش محبت و ظاهرش نصرت است و کارگزاری نسبت به دیگری یا دیگران باشد. ولی گاه به معنی فاعل، کارگردان و فعلی و گهی به معنی مفعول: کارگشته و پی گیری شده می‌باشد که مثلاً «الله ولی الذین آمنوا» به معنی فاعلی است ولی «أَلاَ إِنَّ أَوْلِیَآءَ اللَّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ»3 به معنی مفعولیت خصوصی در پی گیری و کارداری می‌باشد. گرچه در محبت طرفینی است. و در نصرت هم با توسعه‌ای که در قرآن نمودار است «ان تنصر الله ینصرکم و ثبت اقدامکم» و از نظر موارد طرفینی است وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَآءُ بَعْضٍ4و از خود واژه ولی اولویت نسبت به مولی علیه فهمیده نمی‌شود که گاه هر دو برابرند و بهم محبت و نصرت داشته و هر یک دنبال اصلاح کار دیگری است و گاهی هم ولی از نظر قدرت و موقعیت ولایت برتر یا پایین تر است که اصولاً دین الهی دین ولایت اجتماعی به هر سه معنی است که محبت و نصرت و پی گیری کار برادران ایمانی وظیفه‌ای همگانی است. در دیدگاه پیروان انقلاب بیداری قرآنی، ولایت الله که تمامی اولویت‌های همه معانی ولایت را در بر دارد چه در تکوینی یا تشریعی و یا شرعی اش که محبت او برترین محبت‌ها است ولی نصرتش و کارداری اش که حد و مرزی ندارد مگر آن جا که مولی علیه شایسته نباشد و یا به عکس سزاوار بی محبتی و ترک نصرت وسایر مراحل ولایت الله باشد و در مرحله بعدی در حاشیه ولایت الله اولویت رسول الله است که: «النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ أَزْوَ جُهُو أُمَّهَـتُهُمْ وَأُوْلُواْ الاْرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْض فِی کِتَـابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُهَـجِرِینَ إِلاَّ أَن تَفْعَلُواْ إِلَی أَوْلِیَائِکُم مَّعْرُوفًا کَانَ ذَ لِکَ فِی الْکِتَـبِ مَسْطُورًا»5 واژه «والی» صریح در ولایت فعالی است و تنها در یک جای قرآن به چشم می‌خورد «إِذَآ أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْم سُوءًا فَلاَمَرَدَّ لَهُو وَ مَا لَهُم مِّن دُونِهِی مِن وَال»6وظاهراً والی فقط به معنی کاردار برتر است. ولی واژه ولی در بیست جا ولی و سیزده جا «ولیا»و یک جا «ولیکم» و نیز «‌ولینا»‌که دو جا «‌ولینا»‌و نیز «‌ولیهم»‌و «‌ولیی»‌و سه جا «‌ولیه»‌که جمعاً ۴۴ مورد آمده.7 «اولیاء» نیز مانند ولی اعم از ولایت فاعلی و مفعولی است در ۳۴ جا و اولیاء ۲ جا و اولیاعهم ۲ جا و اولیاعه ۱ جا که جمعاً ۳۹ جا و اولی در یازده جا و در یک جا الاولیان.8 و مولی که نیز اعم از ولایت فاعلی و مفعولی واعم از اولیت و غیر است به الفظ المولی ۷ جا و مولاکم ۵ جا و هر یک از مولانا- مولاه – موالی دو جا و در آخر مولاکم و مولیها در یک جا آمده که جمعاً ۲۲ است و مجموع این تعداد ۱۱۹ است. و با صدو چهار مورد دیگر که اشتقاقات فعل ولایت و تولید است ۲۲۳ خواهد بود. مسلمان بایستی همیشه دنباله رو اصلاح خویش و خود سازی باشد. و نیز بایستی دنباله روی اصلاح دیگران باشد که ولایت به مفهوم وسیعش دو بعدی خواهد بود مگر برای دیوانگان وصفیان که صلاح کار خودشان را نمی دانند. در مورد اینان ولایت فاعلی نسبت به آن‌ها تنها در بعد دوم است و دیگری بایست عهده دار سازندگی آن‌ها باشد و در اطفال چه یتیمان و چه غیر یتیمان که اصلاحشان در هر دو بعد ناقص و نیازمندند به نظارت ولی است. بنابراین ولایت دارای زوایا و ابعاد گوناگون است و نباید یک بعدی مورد بحث قرار گیرد که ولایت در این سه دسته اخیر یک طرفی است و در ولایت پدر و شوهر دو طرفی که طبعاً برتری با پدر و شوهر است و در ولایت مؤمنین نسبت به یکدگیر دو طرفی و احیاناً دو برابر و گاهی هم با ختلافی در ولایت است چنان که در باب امر و نهی و در ولایت پیامبر و امامان ولایت مطلق شرعی است که هیچ گاه قابل تخلف و اختلاف نیست و در ولایت الله تمامی مراحل ولایت تکوینی و تشریعی و شرعی بی حدو مرز بطور اصالت چنانکه با ساحت مقدسه هویت تناسب دارد می‌باشد.. «‌المومنین» شامل تمامی امت اسلامی است. از علی، سلمان، ابوذر، مقدار، عمار و مالک اشتر گرفته تا نادر ترین درجات ایمان و مرز اختصاصی این ولایت به مؤمنین است است که غیر مؤمن چون اصل نبوت رانپذیرفته طبعاً زیر بار ولایتش نیز نمی‌رود ولی مؤمن به حکم ایمان ناگزیر است به این ولایت شایسته بایسته به تمامی ابعادش تن در دهد. و نیز المؤمنین به این رسالت تنها امت اسلام نیستند بلکه تمامی پیامبران گذشته نیز مورد این ولایت مطلقه می‌باشند چنان که آیه «واذ اخذ اله میثاق النببین... ‍» بر این حقیقت گواه است. و نه تنها این ولایت در دو بعد پیامبران و امت اسلام است که ب ولایت بر تمامی فرشتگان نیز هست. ولایت مؤمنان نسبت به یکدیگر و حتی ولایت فقیهان نیز محدود و متقابل است که گاه ولایت علمی است و گاهی هم اخلاقی و عقیده‌ای و گاهی عملی، گاه فردی و گاهی اجتماعی و در کمتر مورد همه این‌ها در یک جا جمع می‌شود و در عین حالت جمع نیز محدود است ولی ولایت رسول در عین جامعیت نامحدود است مگر در حدود مصلحت که مقتضای رهبری و نبوت نیز چنان است. در خبر است که چون رسول خدا برای جنگ تبوک تصمیم گرفت و امر به بسیج جنگ نمود گروهی گفتند از پدران و مادرانمان اجازه بگیریم؟ که این آیه نازل شد: که در جنب ولایت رسول، ولایت‌های دیگر موضعی بجز تسلیم ندارد که هم او به تنهایی ولی الولیاء است و در اخبار متعدده است که «‌مال محمدی فیها نصیب غرنا» در این اولویت هیچ محدی بهره‌ای بجز ما ندارد. بنابراین ولایت مطلقه به معنی اولویت در تمامی ابعاد در انحصار معصومین است و هیچ فقیهی این چنین ولایتی ندارد و شورای فقها نیز دارای چنین ولایتی نیست که احیاناً قابل تخلف و نقص است. والسلام علی عبادالله الصالحین برداشتی از کتاب ولایت فقیهان، حکومت صالحان خادم القرآن آیت الله العظمی دکتر محمّد صادقی تهرانی (ره) 1.        ↑ قرآن کریم (۴۴:۱۸) 2.        ↑ قرآن کریم (۷۲:۸) 3.        ↑ قرآن کریم (۶۲:۱۰) 4.        ↑ قرآن کریم (۷۱:۹) 5.        ↑ قرآن کریم (۶:۳۳) 6.        ↑ قرآن کریم (۱۱:۱۳) 7.        ↑ ترجمان فرقان - محمد صادقی تهرانی - انتشارات شکرانه - چاپ دوم 8.        ↑ ترجمان فرقان - محمد صادقی تهرانی - انتشارات شکرانه - چاپ دوم  


اکمال دین

ولایت و حکومت | ۱۳۹۵/۶/۲۴ ۱۶:۳۰:۰۰ |

امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و این اسلام را برای شما (به عنوان) طاعتی (شایسته و بایسته و پیوسته) پسندیدم‌ ...

ادامه مطلب »


ولایت و رهبری شورایی

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

ولایت رهبری تقلیدی و سیاسی در زمان غیبت در اختصاص شوری است وآن هم چون صددرصد مصون از خطا نیست نه ولایت مطلقه است و نه اولویتی که رسول و ائمه بر مؤمنان داشته‌اند؛ بلکه ولایتی است اضطراری در زمان غیبت که احیاناً قابل عزل ونقض بوده. گرچه مادامی که دلیلی قاطع بر خطای شورای رهبری نباشد لازم الاطاعه است.

ادامه مطلب »


ولایت رسول

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

ولایت رسول در انحصار ابلاغ شرع الهی است اعم از فردی و اجتماعی، احکامی و سیاسی. چون رسول هم مرجع احکامی و هم سیاسی است؛ بنابراین رسالتش شامل هر دو و در انحصار وحی است. وحی رسول در رهبری به همه ابعادش معصوم و بدون خطا است ولی برای فقیهان غیر معصوم در یک بعدش که قرآن است معصوم و در بعد سنت و حاکمیت سیاسی غیر معصوم است بلکه در استفاده از کتاب هم آن گونه صددرصد معصوم نیست گرچه کتاب در بعد اصلی اش معصوم ولی از نظر اجتهاد احیاناً مورد خطای مجتهدان است ولی سنت و حاکمیت سیاسی در اصل و فرعش جایز الخطا است که شورای با شرایط اصلی اسلامیش در دو بعد رهبری، حاکمیت غیر معصوم را نزدیک به حاکمیت معصوم می‌کند. و اصولاً این خود تفره‌ای است نابجا که از حاکمیت معصوم به حاکمیت فرع انتقال یابیم با آن که حاکمیت شورا هم تقویت آراء این افراد صلاحیت دا است و هم ثابت تر و هم مورد اعتقاد بیشتر است و هم از خطا و استدلال دور تر است

ادامه مطلب »


کوثر

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

كوثر که علم، معرفت، عصمت علياى رسالت، قرآن و ساير امتيازات معنوى ويژه حضرتش را در بر دارد، در تمامى آنها گوى سبقت را بر همگان درعرض زمين و طول زمان ربوده است.از نظر فرزندش حضرت صديقه كوثر (عليهما السلام) است كه هم خود كوثر است و هم شوهر و فرزندان معصومش كوثرند.از نظر داماد على (عليه السلام) است كه وزير، برادر و خود حضرتش مى باشد، و در جمع از نظر تمامى كمالات شايسته سرآمد همگان است.

ادامه مطلب »


ظهور دولت مهدی

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

ظهور و انقلاب و تشكیل قواى دولت مهدى‏ (عج) یک اتفاق شگفت‏انگیز است. اصحابش از اكناف جهان در چشم بر هم زدنى به گِردش فراهم آیند. نداى او را طوایف بشریّت به لغات گوناگون خود بشنوند. طلوعش همچون طلوع خورشید براى هر بیننده‏اى هویدا و قابل هیچ گونه تردیدى نیست.

ادامه مطلب »