علی (ع) گواه رسالت

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

يگانه گواه بر رسالت رسول خدا (ص)

علي يگانه گواهي‌دهنده بر رسالت رسول(ص) و تمام نماي فضائل پيامبر(ص) بود. خدا را در اين‌باره گفتار گهرباري است که « آيا کسي که از جانب پروردگارش بر حجتي روشن است و شاهدي از [خويشان] او، پيرو آن است، و پيش ازوي [نيز] کتاب موسي راهبر و مايه رحمت بوده است [دروغ مي‌بافد؟] آنان که در جستجوي حقيقت‌اند] به آنان مي‌گروند، و هر کس از گروههاي [مخالف] به آن کفر ورزد آتش وعده‌گاه اوست. پس در آن ترديد مکن که آن حق است [و] از جانب پروردگارت [آمده است] ولي بيشتر مردم باور نمي‌کنند. »[1]

آري امام علي(ع) گواه رسول خداست بلکه او جزئي از وجود رسول(ص) است...که در بخش آينده به آن خواهيم پرداخت.[2]

در اين‌باره سخن نيک خدا چنين است که «و کساني که کافر شدند مي‌گويند: «تو فرستاده نيستي.» بگو: «کافي است خدا و آن کس که نزد او کتاب است، ميان من و شما گواه باشد.»[3]

نقل مستفيض ‌ما را راهنماست که اين آيه در مورد امام علي(ع) است.[4]

اين گزيده‌اي از وزارت امام علي(ع) نسبت به رسول خداست و آنگونه که گفتيم دومين ستون خلافت بزرگ اسلامي براي امام(ع) همان وزارت است.

پس از ارکان سه‌گانه‌اي که براي خلافت برشمريم که همان ولادت ـ برادري و وزارت است. خلافت امام(ع) با قاعده چهارم کامل و استوار گشته است.

قاعده چهارم مهمترين قاعده و اساسي‌ترين پايه براي خلافت امام علي(ع) است که فرزند، وزير و بلکه بخشي از وجود گهربار و وحياني رسول خداست پيوسته با نظارت همه‌جانبه رسول خدا(ص) تربيت يافته تا رابطه‌ي اين هماني بين آن دو برقرار گشته است و رسول خدا(ص) بسان خود او را خطاب کرده و زمام امور امت را در دست وي نهاد و در اين مجال بين خود و علي(ع) تفاوتي ننهاد. آنگاه که امت شخص رسول خدا(ص) را از دست دادند شخصيت او در وجود امام علي(ع) جلوه‌گر بود.

به داوري طبيعت رهبري امّت، تنها در صورتي استمرار مي‌يابد که فردي چون او جانشينش باشد، تا آموزه‌هاي او بعد از مرگش در ميان مردمان نميرد.

والسلام علی عباد الله الصالحین
برداشتی از کتاب علی و زمامداران
خادم القرآن آیت الله العظمی دکتر صادقی تهرانی
 

 

[1] - هود، 17

[2] - مغازلي از علي بن عابس و و ديگران.

[3] - رعد، 43

[4] - الحاکم، المستدرک و سيوطي، الاتقان، البغوي، معالم التنزيل و ديگران

 


اکمال دین

ولایت و حکومت | ۱۳۹۵/۶/۲۴ ۱۶:۳۰:۰۰ |

امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و این اسلام را برای شما (به عنوان) طاعتی (شایسته و بایسته و پیوسته) پسندیدم‌ ...

ادامه مطلب »


ولایت

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

مسلمان بایستی همیشه دنباله رو اصلاح خویش و خود سازی باشد. و نیز بایستی دنباله روی اصلاح دیگران باشد که ولایت به مفهوم وسیعش دو بعدی خواهد بود مگر برای دیوانگان وصفیان که صلاح کار خودشان را نمی دانند. در مورد اینان ولایت فاعلی نسبت به آن‌ها تنها در بعد دوم است و دیگری بایست عهده دار سازندگی آن‌ها باشد و در اطفال چه یتیمان و چه غیر یتیمان که اصلاحشان در هر دو بعد ناقص و نیازمندند به نظارت ولی است. بنابراین ولایت دارای زوایا و ابعاد گوناگون است

ادامه مطلب »


ولایت و رهبری شورایی

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

ولایت رهبری تقلیدی و سیاسی در زمان غیبت در اختصاص شوری است وآن هم چون صددرصد مصون از خطا نیست نه ولایت مطلقه است و نه اولویتی که رسول و ائمه بر مؤمنان داشته‌اند؛ بلکه ولایتی است اضطراری در زمان غیبت که احیاناً قابل عزل ونقض بوده. گرچه مادامی که دلیلی قاطع بر خطای شورای رهبری نباشد لازم الاطاعه است.

ادامه مطلب »


ولایت رسول

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

ولایت رسول در انحصار ابلاغ شرع الهی است اعم از فردی و اجتماعی، احکامی و سیاسی. چون رسول هم مرجع احکامی و هم سیاسی است؛ بنابراین رسالتش شامل هر دو و در انحصار وحی است. وحی رسول در رهبری به همه ابعادش معصوم و بدون خطا است ولی برای فقیهان غیر معصوم در یک بعدش که قرآن است معصوم و در بعد سنت و حاکمیت سیاسی غیر معصوم است بلکه در استفاده از کتاب هم آن گونه صددرصد معصوم نیست گرچه کتاب در بعد اصلی اش معصوم ولی از نظر اجتهاد احیاناً مورد خطای مجتهدان است ولی سنت و حاکمیت سیاسی در اصل و فرعش جایز الخطا است که شورای با شرایط اصلی اسلامیش در دو بعد رهبری، حاکمیت غیر معصوم را نزدیک به حاکمیت معصوم می‌کند. و اصولاً این خود تفره‌ای است نابجا که از حاکمیت معصوم به حاکمیت فرع انتقال یابیم با آن که حاکمیت شورا هم تقویت آراء این افراد صلاحیت دا است و هم ثابت تر و هم مورد اعتقاد بیشتر است و هم از خطا و استدلال دور تر است

ادامه مطلب »


کوثر

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

كوثر که علم، معرفت، عصمت علياى رسالت، قرآن و ساير امتيازات معنوى ويژه حضرتش را در بر دارد، در تمامى آنها گوى سبقت را بر همگان درعرض زمين و طول زمان ربوده است.از نظر فرزندش حضرت صديقه كوثر (عليهما السلام) است كه هم خود كوثر است و هم شوهر و فرزندان معصومش كوثرند.از نظر داماد على (عليه السلام) است كه وزير، برادر و خود حضرتش مى باشد، و در جمع از نظر تمامى كمالات شايسته سرآمد همگان است.

ادامه مطلب »