علی مولود مسلمان

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

کوتاه سخن دربارۀ ولادت اميرمؤمنان علي(ع) اينکه او از دو جنبۀ روحاني و جسماني مسلمان زاده شد. ولادت جسمانيش پيش از اسلام ولي با راهنمائي پيامبر اسلام(ص)، و تولد روحاني و عقلاني او در دامان هدايت و محيط وحياني و رحمت بوده است. آنگاه که به ميلاد معنويت انساني بنگریم او را آغازگر رشد روحاني و عقلاني مي‌يابيم و اگر بر ولادت جسماني و منشأ مادي او نظر افکنیم، درمي­يابيم که مسير تکامل مادي و جسمي حضرت امير(ع) نيز فرآيند خاصي داشته است. امام علي(ع) قبل از هر چيز و هر کس حتي پدر و مادرش ديده بر چهرۀ رسول خدا(ص) گشود. پيش از آنکه پرستش بتها و طاغوت‌هاي سرکش، انديشه و روحش را بيالايد، پرستش خداي يکتا را از پيامبر گرامي(ص) آموخت؛ هنوز صداي شيطان در وجودش طنين‌انداز نشده بود، که نواي پرستش خداي يکتا گوش دلش را ربود و فطرت خداجوي او بدون آلودگي به گَردهاي گمراهي شيطاني و لغزش‌هاي ابليس با نور يکتاباوري و يقين به خدا کامل گشت.

رسول خدا(ص) پيوسته در طريق قدسي و راه‌هاي هدايت، او را با خود همراه مي‌نمود. نخستين کسي بود که پس از بعثت رسمي پيامبر(ص) به او گرويد، در حالي که کودکي بيش نبود و دستورات الهي او را فرانگرفته بود. در ميدان‌هاي کارزار و فداکاري نيز گوي سبقت را از همگان ربود.

پيامبر(ص) او را رازدار و وزير خود نمود ؛ وی هرگز پيوند با رسول خدا(ص) را نگسست و با نظارت او سپري مي‌کرد. تمامی مسلمین را در پذيرش اسلام پشت سر نهاد. آنچنان که خود نيز زبان به بازگوئي اين فضيلت گشود و در ضمن گفتاري در روز تشکيل شوراي سقيفه فرمود « هيچ کس پيش از من به ـ پذيرفتن ـ دعوت حق نشتافت، و چون من توفيق صلۀ رحم و افزون در بخشش و کرم نيافت... »[1]

امام علي(ع) به شايستگي، در بوستان محمّدي(ص) روئيد، پس او ادامۀ رسالت، و نيمه وجود محمّدي(ص) است. چرا که همرنگ و تربيت‌يافته‌ي او بوده و رسول خدا(ص) او را بخشي از وجود قدسي خود دانسته است.

گفتار و کردار رسول خدا(ص) گوياي حقيقتي ژرف است و آن اينكه او با الهامات وحياني از آغاز، زمينه را جهت جانشيني و رهبري امّت بزرگ اسلام براي حضرت علي(ع) هموار ساخته است تا برترين خلق که راه و روش او به سان رسول خداست بعد از ایشان رهبري جامعۀ اسلامی را بدست گيرد

والسلام علی عباد الله الصالحین

برداشتی از کتاب علی و زمامداران

خادم القرآن آیت الله العظمی دکتر صادقی تهرانی



[1] - نهج البلاغه، خ 139


اکمال دین

ولایت و حکومت | ۱۳۹۵/۶/۲۴ ۱۶:۳۰:۰۰ |

امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و این اسلام را برای شما (به عنوان) طاعتی (شایسته و بایسته و پیوسته) پسندیدم‌ ...

ادامه مطلب »


ولایت

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

مسلمان بایستی همیشه دنباله رو اصلاح خویش و خود سازی باشد. و نیز بایستی دنباله روی اصلاح دیگران باشد که ولایت به مفهوم وسیعش دو بعدی خواهد بود مگر برای دیوانگان وصفیان که صلاح کار خودشان را نمی دانند. در مورد اینان ولایت فاعلی نسبت به آن‌ها تنها در بعد دوم است و دیگری بایست عهده دار سازندگی آن‌ها باشد و در اطفال چه یتیمان و چه غیر یتیمان که اصلاحشان در هر دو بعد ناقص و نیازمندند به نظارت ولی است. بنابراین ولایت دارای زوایا و ابعاد گوناگون است

ادامه مطلب »


ولایت و رهبری شورایی

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

ولایت رهبری تقلیدی و سیاسی در زمان غیبت در اختصاص شوری است وآن هم چون صددرصد مصون از خطا نیست نه ولایت مطلقه است و نه اولویتی که رسول و ائمه بر مؤمنان داشته‌اند؛ بلکه ولایتی است اضطراری در زمان غیبت که احیاناً قابل عزل ونقض بوده. گرچه مادامی که دلیلی قاطع بر خطای شورای رهبری نباشد لازم الاطاعه است.

ادامه مطلب »


ولایت رسول

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

ولایت رسول در انحصار ابلاغ شرع الهی است اعم از فردی و اجتماعی، احکامی و سیاسی. چون رسول هم مرجع احکامی و هم سیاسی است؛ بنابراین رسالتش شامل هر دو و در انحصار وحی است. وحی رسول در رهبری به همه ابعادش معصوم و بدون خطا است ولی برای فقیهان غیر معصوم در یک بعدش که قرآن است معصوم و در بعد سنت و حاکمیت سیاسی غیر معصوم است بلکه در استفاده از کتاب هم آن گونه صددرصد معصوم نیست گرچه کتاب در بعد اصلی اش معصوم ولی از نظر اجتهاد احیاناً مورد خطای مجتهدان است ولی سنت و حاکمیت سیاسی در اصل و فرعش جایز الخطا است که شورای با شرایط اصلی اسلامیش در دو بعد رهبری، حاکمیت غیر معصوم را نزدیک به حاکمیت معصوم می‌کند. و اصولاً این خود تفره‌ای است نابجا که از حاکمیت معصوم به حاکمیت فرع انتقال یابیم با آن که حاکمیت شورا هم تقویت آراء این افراد صلاحیت دا است و هم ثابت تر و هم مورد اعتقاد بیشتر است و هم از خطا و استدلال دور تر است

ادامه مطلب »


کوثر

ولایت و حکومت | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

كوثر که علم، معرفت، عصمت علياى رسالت، قرآن و ساير امتيازات معنوى ويژه حضرتش را در بر دارد، در تمامى آنها گوى سبقت را بر همگان درعرض زمين و طول زمان ربوده است.از نظر فرزندش حضرت صديقه كوثر (عليهما السلام) است كه هم خود كوثر است و هم شوهر و فرزندان معصومش كوثرند.از نظر داماد على (عليه السلام) است كه وزير، برادر و خود حضرتش مى باشد، و در جمع از نظر تمامى كمالات شايسته سرآمد همگان است.

ادامه مطلب »