تفسیرالفرقان برگزیده کتاب سال ایران جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۰

تفسیرالفرقان در داوری میان تفاسیر سی سال اخیر و در سیمین دورۀ کتاب سال ایران برگزیده شد. در مراسم تجلیلی که در تالار وحدت برگزار شد، آقای مسعود صادقی به نمایندگی از بیت آیت الله العظمی دکتر صادقی تهرانی(ره) و جامعة علوم القرآن، لوح یادبود این مراسم را دریافت نمود.

" الفرقان فی تفسیر القرآن اثر برگزیدۀ سیمین دوره کتاب سال ایران شد. " تفسیرالفرقان در داوری میان تفاسیر سی سال اخیر و در سیمین دورۀ کتاب سال ایران برگزیده شد. در مراسم تجلیلی که در تالار وحدت برگزار شد، آقای مسعود صادقی به نمایندگی از بیت آیت الله العظمی دکتر صادقی تهرانی(ره) و جامعة علوم القرآن، لوح یادبود این مراسم را دریافت نمود.  بنابر گزارش واحد خبر جامعة علوم القرآن، سی‌امین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس جمهور، وزیر ارشاد و جمعی از مسئولان، صبح روز شنبه 14/11/91 در تالار وحدت برگزار شد. در مرحله اول این آثار توسط سه داور ارزیابی شد که از میان آثار 197 اثر به مرحله بعد راه یافت و بعد از بررسی 26 اثر به مرحله پایانی رفت که از میان آن‌ها چهار اثر برگزیده و 22 اثر شایسته تقدیر شدند. رئیس جمهور که به همراه محمد حسینی وزیر ارشاد، علی اسماعیلی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و مجید حمیدزاده دبیر جایزه به روی سن حاضر شده بود، بعد از اهدای جوایز برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال، در سخنانی به لزوم تجلیل از علم و عالم اشاره کرد و تجلیل از این‌ها را تکریم از حقیقت انسان دانست. او گفت:«انسان بالاترین موجود هستی است، مهم‌ترین موضوع هستی است و همه حقایق و ارزش‌ها و آرزوها و سوالات و پیشرفت‌ها و کمال و تعالی در رابطه با انسان معنا و مفهوم می‌یابد. اگر انسان را از دایره هستی برداریم همه موضوعاتی که برشمردم بی‌معنی است.» رئیس جمهور همچنین اشاره کرد که ظرفیت‌های وجودی انسان بی‌نهایت است و از میان دو وجه مادی و انسانی که برخوردار هستیم وجه مادی نمی‌تواند لایتناهی باشد. او ادامه داد: «بعد اندیشه، تفکر و تعقل و علم آموزی انسان نامحدود است و حدی ندارد. کمال انسان وعروج و تعالی، قدرت و حکمت او حدی ندارد، به تعبیر دیگر علومی که به معرفت‌های انسانی برمی‌گردند محدودیتی ندارند.» احمدی‌نژاد وجهی که به انسان جاودانگی می‌بخشد را علم و معرفت و اندیشه ذکر کرد و تاکید کرد:«اگر بخواهیم هویت یک نفر را تعریف کنیم هویت حقیقی‌اش به علم و اندیشه بازمی‌گردد و همین است که انسان را تا امروز نگه داشته است.انسان منهای تعقل و اندیشه فرقی با سایر موجودات ندارد.» دکتر احمدی نژاد در متن لوح یادبودی به بیت آیت الله دکتر صادقی(ره) چنین گفت: "خانوادۀ محترم زنده یاد حضرت آیت الله دکتر محمّد صادقی تهرانی(ره) قرآن کریم این ودیعۀ گرانقدر الهی کتاب سراسر نور و حکمت و سرچشمه زلال هدایت بر قلب مطهر پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل شد تا اندیشه ها و استعدادهای خفته انسان را با نورانیت پیام هایش بیداری، شکوفایی حرکت و حیات بخشد. انوار درخشان آیات روح بخش آن، همواره چراغ فروزانراه عالمان و دانشمندان حق طلب در طول قرون و اعصار بوده است و آنان با خلوص تمام نسبت به تعلی، ترویج، ترجمه و تفسیر این کتاب شریف همت گمارده اند. در این میان قرآن پژوهان و زینت یافتگان به دانش قرآنی جهت آشنا کردن مردم عزیز کشورمان به مضامین حیات بخش قرآن کریم همتی شایسته مبذول داشته و تفسیرهایی فاخر پدید آورده اند. اینک در عرصۀ شکوفایی فرهنگ قرآنی که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(قدس سره) اوج گرفته است، به عنوان نمایندۀ این ملت بزرگ و مفتخر به مفاخر سترگ همت بلند آن مرحوم را در تألیف تفسیر الفرقان فی تفسیر القرآن اثر برگزیدۀ سیمین دورۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ارج می گذارم. از پروردگار نور، قلم و معرفت، تعالی روز افزون این سرزمین قدسی را مسئلت می نمایم." محمود احمدی نژاد   تفسیر شریف الفرقان تفسیری‌ است گسترده، بلیغ و بدیع، که فصاحت و زیبایی تعبیر و ژرفای معنا را توأمان دارد و در هر دو زمینه‌ی لفظ و معنا، در میان تفاسیرقدیم و جدید بی‌همتا ست؛  از جمله امتیازات آن جمع روش‌های تفسیری قدیم و جدید است، ایشان قرآن را با قرآن و سنت پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) تفسیر کرده و با توجه به تازه ترین نظریات علوم جدید، در تمام زمینه‌ها، قرآن را امام و محور و غیر آن را پیرو قرار داده است، دلالات الفاظ قرآن را به معنای خاص محدود نمی‌کند و دایره تفسیر لفظ را تنگ نمی‌گیرد . مباحث فقهی را به تفصیل در پرتو آیات فقهی بررسی می کند و در تفسیر معانی آیات الاحکام، روایات‌ و اجماعات و یا شهرت‌ها را گرچه متعدد باشند دخالت نمی‌دهد، قرآن را در تمامی موضوعاتش و در مقارنه و مقایسه با دیگر کتب وحیانی و غیر آن قرار می دهد . قرآن را با قرآن، تفسیر، و روایات را در پرتو  و حاشیه آیات نقل می کند. که بر خلاف تصور برخی سطحی نگران و مغرضین که این روش را به معنای تحقیر روایت و یا سخن عالمان می دانند .  این روش نمایان کردن هیمنه‌ی درخشان قرآن و تعظیم و بزرگداشت قرآن و سنت بالنده اسلامی است، و نیز برای نجات کتاب الله از معرکه آراء، نظرات و روش‌های متعصبانه و بی‌ارزش است.   واحد خبر جامعة علوم القرآن