تکذیب اعلام عید فطر - 1392 جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۰

پیرو تماس های مکرر، به اطلاع محبّین عزیز می رساند پنج شنبه به عنوان عید فطر هنوز ثابت نشده است. بدیهی است اعلام عید توسط هر سایت یا وبلاگی از طرف دفتر آیت الله العظمی صادقی تهرانی تکذیب گردیده و به محض اثبات عید، از طریق سایت رسمی معظمٌ له اعلام خواهد شد دفتر حضرت آیت الله العظمی محمّد صادقی تهرانی(ره)


بسم الله الرحمن الرحیم

پیرو تماس های مکرر، به اطلاع محبّین عزیز می رساند

روز پنج شنبه به عنوان عید سعید فطر هنوز ثابت نشده است. بدیهی است اعلام عید توسط هر سایت یا وبلاگی از طرف دفتر آیت الله العظمی صادقی تهرانی تکذیب گردیده و به محض اثبات عید، از طریق سایت معظمٌ له اعلام خواهد شد

والسلام علی عبادالله الصالحین

دفتر حضرت آیت الله العظمی محمّد صادقی تهرانی(ره)

 

توضیح المسایل نوین: 

مسأله‏ى 399- ديدن هلال، و يا اطمينان به‏قول كسانى كه ادعاى ديدن آن را كرده‏اند، و يا حكم حاكم عادل شرع، و يا گذشتن سى روز از شعبان، اين‏ها همه گواه بر اول ماه است، و ديدن هلال در انحصار چشم عادى نيست، كه چشم مسلح يا محاسبات نجومى نيز همين حكم را دارد زيرا «شهر رمضان‏» در قرآن در صورت آگاهى كامل بر آغاز و انجامش مى‏باشد كه از هر راهى باشد درست است و حديث‏ «صُمْ لِلرُّؤيِة وَ أفْطِر لِلرُّؤيَةِ» رؤيت را در انحصار وسيله‏اى خاص ننهاده، بلكه اگر ديدى يا ديده شد به‏هرگونه و به‏هر وسيله‏اى كه با آن مى‏توان هلال ماه را ديد و يا دانست كافى است، و در جمع تنها با دانستن اين كه اول ماه است روزه هم واجب مى‏شود چه با چشم غير مسلح و عادى يا مسلح يا با تلسكوپ و يا با توليد نجومى قمر به‏وسيله‏ى ژئوفيزيك در صورتى كه امكان رؤيت با نبودن موانعى سطحى باشد.

بنابراين تلسكوپ كه از بهترين وسايل ديدن ماه است راه را براى اثبات اول ماه براى همگان باز و آسان مى‏كند، و جلوى همگى اختلافات را در افق ديدارش مى‏گيرد، كه اگر اين مسأله مورد توجه و عمل قرار گيرد، ديگر همه ساله شاهد چند عيد فطر و چند نماز عيد- در يك افق- نخواهيم بود.

مسأله‏ى 400- ميزان در ديدن هلال همان افقى است كه شما در آن هستيد، و نفى يا اثبات افقهاى ديگر براى شما كافى نيست و چون افق مكه دست بالا يك روز جلوتر از ايران است و دقت در رويت ماه در مكه معظّمه از همه جا مسلم‏تر است بنابراين اول ماه و آخرش در ايران نوعاً نيز يك روز پس از مكه مكرّمه است‏.